الإعلان الناجح | مايندز | علم ينتفع به
الأتصال بنا 61109-264-012

الخميس، 29 أغسطس 2013

الإعلان الناجح

فايده الإعلان الإساسية إنه بيساعد على بناء صوره ذهنيه معينه عند العميل و إنه كمان يعرفهم بالخدمه او المنتج اللى بتقدمه الشركة او حتى يعرفهم على الشركة نفسها وخدمتها اللى بتقدمها ويلاقوها فين و احيانًا كمان يستخدموها ازاى.
الإعلان بيبقى هدفه احياناً يشد عميل جديد للمنتج او يأكد ثقه عميل تانى فى المنتج,
امتى اعرف إن الاعلان جاب نتيجه فعلاً وحقق هدفه او لا ؟
gold.goal

خلينا نشوف مثلاً الإعلان(  ده ) لشركه شيبسى
اخدتوا بالكم اية اللى حصل و ايه الفكره اللى وصلت من الاعلان؟
الشركة هنا كانت عايزه توصل للعميل ان المنتج بتاعه مايتقاومش و انك بمجرد ما تشوفه هاتبقى عايز تشتريه,
فققرت انها تحطه قدام الناس فى مكان مش منفذ بيع ولا متوقع انك تلاقى فيه المنتج ده اصلا و استغلت فكره انه مجانى و كل المطلوب من العميل شويه مجهود صغير و ياخد المنتج ,
هنا العميل بدون مقاومه فعلا بدأ يدور على طريقه يوصل بيها للمنتج عن طريق كسر الحاجز اللى بينه وبين المنتج
وفعلاً الناس ماسكتتش غير لما كسرت الحاجز ووصلت للمنتج فعلًا
هنا الإعلان وصل لهدفه فعلًا واكد لنفسه وللعميل انه المنتج بتاعه مايتقاومش من المستهلك
وهو ده معنى الإعلان الناجح.