معلومات سريعة عن التسويق | مايندز | علم ينتفع به
الأتصال بنا 61109-264-012

الأربعاء، 21 أغسطس 2013

معلومات سريعة عن التسويق


اول حاجه لازم نعرف عناصر التسويق ايه؟


marking.L1.pic1

العناصر بتتمثل فى : 

1-      إشباع الحاجات والرغبات المتكرره و المتجدده.

2-      تقديم السلع و الخدمات و الأفكار المشبعه ( المنتج).

3-      تنفيذ عمليه التبادل ( بمعنى اعطاء شىء ذات قيمه للعميل مقابل النقود).

4-      العمليات التسويقيه ( المتاجره التى تتم بين طرفين و تتضمن شيئين ذات قيمه ( السلع و الخدمات و النقود )).

5-      البحث عن السوق بمفهوم الأنسان لا المكان ( يعنى السوق بالنسبه لنا هم الافراد المعنيين بالخدمه مش المكان اللى هانقدم فيه الخدمه ).

ثانى حاجه هانعرفها يعنى ايه المزيج التسويقى ؟
markeing.L1.pic2


المزيج التسويقى  ( هى العناصر اللى بنشتغل عليها  عشان نسوّق صح للمنتج بتاعنا جوه السوق و نوصل للعميل
1-      المنتج : ( الخدمه او السلعه اللى بنقدمها) ( لازم يكون محتاجها و عايزها فعلاً)
(الجوده – المواصفات – التنويع – العلامه والاسم التجارى – العبوه – دوره الحياه – الضمان – الخدمه)
2-      السعر: ( لازم يكون السعر مناسب  للعميل و ليك فى نفس الوقت)
( سياسات التسعير – الخصومات – الإتمان – التسعير الترويجى)
3-      التوزيع :( المنتج لازم يكون فى المكان اللى موجود فيه العميل نوصل لحد عنده و مايكنش محتاج يدور علينا )
( الوسطاء – المواقع – علاقات التوزيع – المخزون – النقل)
4-      الترويج : ( انك تعّرف الناس بالمنتج بتاعك من غير ما يسأل يلاقى الاجابه )
( الإعلان – البيع الشخصى – تنشيط المبيعات – الإنترنت – العلاقات العامه – النشر )

  أما بقى لو حبينا نتكلم عن عناصر المزيج الترويجى ...!

markeing.L1.pic3

عناصر المزيج الترويجي:

  •     العلاقات العامة
  •     البيع الشخصي
  •     تنشيط المبيعات
  •     الإعلان
  •     الدعاية

سوف أقوم بتعريف كلا ً من الدعاية و الإعلان، للتوصل إلى الفرق.

markeing.L1.pic4
الإعلان:
يهدف الإعلان إلى خلق التأثير الفاعل في الجمهور المستهدف , وإقناعهم لتحقيق عملية الشراء للمنتج المعلن عنه، على أن يتتحقق هدف جوهري للإعلان و متمثل في توضيح مضامين و منافع المنتج الذي تم الإعلان عنه و ماهية خصائصه و المزايا التي يحققها للمشتري وبشكل صادق وحقيقي ويتم في مقابل أجر مدفوعو يكون أقل تصديقا ً من المستهلكين و هدفه إقناع و حث المستهلك على الشراء حيث يمكن التحكم في عدد مرات تكراره و من تقوم بها الشركة.

markeing.L1.pic5
الدعاية:
هي وسيلة إتصال غير شخصية، وغير مدفوعة الأجر لزيادة الطلب على السلعة أو الخدمة، وذلك عن طريق نشر الأخبار الجيدة في وسائل النشر العامة, فهى تتم مجانا ًو تمتاز بالمصداقية حيث تتعليق بأخبار السلعة أو المنشأة ولا يمكن التحكم في عدد مرات تكرارها لإن من يقوم بها هو العميل