عشان تزود مبيعاتك و تحقق ارباح فعلًا فإنت محتاج انك تدخل جوه دماغ العميل ... إزاى بقى؟
خلينا اخد مثال عن شركه جوارب رياضية قابلتها مشكله كبيره وهى إنخفاض حاد فى المبيعات و عشان كده قررت تعمل اى حاجه عشان تزود المبيعات بتاعتها تانى ... عشان كده قررت تعمل الأتى:
الشركه هنا اتحركت للعميل و وصلت لحد عنده عشان كده وصلت لهدفها رضا العميل و تحقيق الارباح
خلينا اخد مثال عن شركه جوارب رياضية قابلتها مشكله كبيره وهى إنخفاض حاد فى المبيعات و عشان كده قررت تعمل اى حاجه عشان تزود المبيعات بتاعتها تانى ... عشان كده قررت تعمل الأتى:
- عملت بحث تسويقى متكامل عن ليه المبيعات اصبحت اقل؟... و اكتشفت ان الرياضيين بتقابلهم مشاكل من الجوارب دى زى ان التصميم مثلا ممل او انها بتنزلق من على القدم اثناء ممارسه الرياضه او حتى انها بتسبب تسلخ والتصاق للرياضى , هنا الشركه عرفت فين المشكله و عن ايه المطلوب عشان ترضى العميل بتاعها.
- فقررت انها تصمم جوارب لا تنزلق و تعمل كمان جوارب بصوابع للقدم عشان تحسس الرياضى براحه اكبر كمان غيرت فى التصميمات بشكل كبير وفيه تنوع بس طبعًا مع وضع التكلفه فى الحسبان انها تكون تكلفه قليلة.
- و الافضل كمان انها خصصت نسبه 20% من الارباح للبحوث و التطوير.
- عملت كمان حاجه حلوه انها قسمت السوق لمجموعه شرائح كل فئه ليها المنتج الخاص بيها.
- يعنى مثلا جوارب التنس غير جوارب كره القدم غير وغير ... كل فئه رياضيه ليها المنتج بتاعها.
- قسمتها كمان على حسب الفئه الاجتماعيه كل مجتمع وله احتياجاته و الاسعار اللى يقبلها .. فى مجتمع يهمه العلامه والاسم التجارى و مجتمع تانى يهمه السعر و مجتمع ثالث يهمه الجوده.
- قرّبت اكتر من العميل عن طريق انها فتحت منافذ بيع فى النوادى و الملاعب.
- عملت لكل نوع من انواع الجوارب دى سعر معين و اطلقت عليهم اسماء مشاهير محبوبه كمان.
الشركه هنا اتحركت للعميل و وصلت لحد عنده عشان كده وصلت لهدفها رضا العميل و تحقيق الارباح



