عن الترويج الفعّال | مايندز | علم ينتفع به
الأتصال بنا 61109-264-012

الثلاثاء، 27 أغسطس 2013

عن الترويج الفعّال

عشان تزود مبيعاتك و تحقق ارباح فعلًا فإنت محتاج انك تدخل جوه دماغ العميل ... إزاى بقى؟
خلينا اخد مثال عن شركه جوارب رياضية قابلتها مشكله كبيره وهى إنخفاض حاد فى المبيعات و عشان كده قررت تعمل اى حاجه عشان تزود المبيعات بتاعتها تانى ... عشان كده قررت تعمل الأتى:
markeing.L2.pic1

  • عملت بحث تسويقى متكامل عن ليه المبيعات اصبحت اقل؟... و اكتشفت  ان الرياضيين بتقابلهم مشاكل من الجوارب دى زى ان التصميم مثلا ممل او انها بتنزلق من على القدم اثناء ممارسه الرياضه او حتى انها بتسبب تسلخ والتصاق للرياضى , هنا الشركه عرفت فين المشكله و عن ايه المطلوب عشان ترضى العميل بتاعها.
  • فقررت انها تصمم جوارب لا تنزلق و تعمل كمان جوارب بصوابع للقدم عشان تحسس الرياضى براحه اكبر  كمان غيرت فى التصميمات بشكل كبير وفيه تنوع بس طبعًا مع وضع التكلفه فى الحسبان انها تكون تكلفه قليلة.
  • و الافضل كمان انها خصصت نسبه 20% من الارباح للبحوث و التطوير.
  • عملت كمان حاجه حلوه انها قسمت السوق لمجموعه شرائح كل فئه ليها المنتج الخاص بيها.
  • يعنى مثلا جوارب التنس غير جوارب كره القدم غير  وغير ... كل فئه رياضيه ليها المنتج بتاعها.
  • قسمتها كمان على حسب الفئه الاجتماعيه كل مجتمع وله احتياجاته و الاسعار اللى يقبلها .. فى مجتمع يهمه العلامه والاسم التجارى و مجتمع تانى يهمه السعر و مجتمع ثالث يهمه الجوده.
  • قرّبت اكتر من العميل عن طريق انها فتحت منافذ بيع فى النوادى و الملاعب.
  • عملت لكل نوع من انواع الجوارب دى سعر معين و اطلقت عليهم اسماء مشاهير محبوبه كمان.
markeing.L2.pic2
النتيجه بعد كل ده ان نسبه المبيعات زادت 300% خلال سنتين بس ...
الشركه هنا اتحركت للعميل و وصلت لحد عنده عشان كده وصلت لهدفها رضا العميل و تحقيق الارباح