شرح دورة الـ #C للمبتدئين - الدرس الثانى | مايندز | علم ينتفع به
الأتصال بنا 61109-264-012

السبت، 31 أغسطس 2013

شرح دورة الـ #C للمبتدئين - الدرس الثانى



نبدا باذن الله الدرس التاني في السي شارب
اولا حنتعرف علي النافذة اللي احنا فتحناها قبل كده
c#.L2.pic1

 دي فيها ملف الاسمبلي بحيث يتم ترجمته الكود بتاعك اليهاProperties -1
 ودي المراجع  اللي بنحتاج نضيفها وان شاء الله حنتعامل معاها فيما بعدreferences-2
 حيث يتم كتابة الكود بتاعك فيها ولما ندوس عليها تظهر الشاشة اللي علي اليسار programs-3
4-ودي بتظهر فيها الايرور اللي في الكود بتاعك
5-ودي عبارة عن المكتبات التي نحتاجها في استخدام الاوامر الجاهزة ونستطيع نضيف اي عدد من المكتبات
6-وده عبارة عن اسم المشروع اللي سوف تكتب فيه
7و8 ان شاء الله حنتعرفه عليهم فيما بعد
9-ذللك الزرار نستخدمه  عند تنفيذ الامر حيث يقوم المترجم بترجمة الكود بتاعك ويتم تنفيذه
نبدا اول كود حنكتبه باذن الله..........ا ول امر نتعلمه هو
....وده بيستخدم في الطباعة علي شاشة الدوس......وهناك نوعين من الطباعةConsole.writeline()
1-اول نوع من الطباعة  يطبع جملة

مثال 1 
my  name is ahmedحيث عند تنفيذ الامر يطبع جملة
ولكن هناك مشكلة عندما ندوس علي زرار تنفيذ الامر تظهر شاشة الدوس وتختفي بسرعة  وطبعا مش حنقدر نشوف اي حاجة .........ولكن هناك حل لتلك المشكلة انه بعد كتابة الكود نكتب السطر الاتي
ويكون البرنامج كما هو موضح في الصورة الاتية
c#.L2.pic2


ونتيجة كتابة هذا الكود كما هو موضح في الصورة الاتية

c#.L2.pic3

Comments

ودي لما يكون عايزين نعمل تعليقات بمعني ان المبرمج عايز يكتب كلام المترجم ما يقرهوش والكلام ده يكون  مثلا وصف للبرنامج  يعني الكود ده بيعمل ايه او وصف لسطر معين

هناك  طريقتين لعمل الكومنت
1-// ودي بنعملها لما يكون عايزين نعمل كومنت لسطر واحد كما هو موضح في المثال 
c#.L2.pic4
2- /*             */  ودي بتستخدم لعمل اكتر من سطر من الكومنتات كما في المثال الاتي

c#.L2.pic5


وا ن شاء الله نكمل في الدرس الثالث وحنتعرف فيه علي المتغيرات وعلي اوامر جديدة